השגה של השירותים או של המוצרים שלכם על ידי קהל היעד שלכם, עשויה להיות תהליך מרגש ומאתגר, ולא משנה אם אתם מהווים חלק מצוות מערך שיווקי גדול, או לחלופין שאתם בעלי עסק קטן. לשם כך נדרש מנעד נרחב של ידע ומיומנויות בשביל להבין כיצד לפנות ללקוחות הפוטנציאליים שלכם, לדעת איך יוצרים אסטרטגיה ממלא תפקיד מוביל במארג העסקי שלכם.
לטובת מי שהנושא זר לו, נבחן מקרוב את מרבית ההיבטים של אסטרטגיה שיווקית, ומדוע בכלל צריך אותה. מן הסתם, בהיבט של שיווק, תכנון ואף אסטרטגיה שיווקית קשורים בקשר הדוק זה לזה. פיתוח של אסטרטגיה שיווקית מוביל ליצירה של תכנית, שלא תהיה שלמה או רלוונטית בלי כל המרכיבים.
יש להתבונן אף חיצונית ואף פנימית. להכיר את המותג שלכם כמו את כף ידכם, כמו גם את הלקוחות שלכם, ולמצוא דרכים לחבר בין הכול. ואם תמשיכו לקרוא תגלו עוד ידע מועיל על – אסטרטגיה שיווקית – להרכיב את האסטרטגיה המנצחת.
האם לפני התחלת אסטרטגיה שיווקית יש להבין את המטרה שלכם?
ברור מאליו כי לפני התחלת אסטרטגיה יש להבין את המטרה שלכם. כמו למשל – באם המטרה העיקרית שלכם הינה לייצר כמה שיותר הכנסות, כי אז המטרה של האסטרטגיה השיווקית שלכם צריכה להתרכז בהגדלת המבקרים באתר האינטרנט שלכם.
לשם התחלה כדאי להגדיר הצהרת משימה, כאשר הכוונה היא למעשה כיצד ומה של החברה שלכם, דהיינו – עליכם לתאר מה אתם מעוניינים להשיג ומה הדרכים שלכם להגיע לשם. חרף העובדה שזה פחות מדיד מן נקודת המבט הפנימית, הדבר עשוי לסייע לכם לפתח מסרים מרכזיים למאמצי השיווק שלכם.
האם אסטרטגיה שיווקית קשורה להכרת הלקוחות שלכם?
אכן כן, אסטרטגיה שיווקית בהכרח קשורה להכרה של הלקוחות שלכם, בעוד הם צריכים להיות במרכז העשייה שלכם בעודכם נמצאים בשלבי התכנון. עם יצירת אסטרטגיה, אתם נדרשים לצפות מה הם הצרכים של הלקוחות שלכם, ואף איך הנכם עשויים לענות עליהם באופן הכי אפקטיבי לעומת המתחרים שלכם.
בשלב הנ"ל בוודאי תהיו מעוניינים לזהות כמה משווקי היעד שלכם, והן להביא בחשבון את האישיות של קהל היעד שלכם. לא משנה אם פתחתם עסק חדש, או שאתם כבר ותיקים בו, אלו הן הדרכים המובילות שלאורן יהיה באפשרותכם להכיר ולהבין את הלקוחות שלכם.
האם אסטרטגיה שיווקית מחייבת ביצוע ניתוח שיווקי?
בטרם שתתחילו להכין אסטרטגיה שיווקית, אתם נדרשים להבין את השוק שבו אתם עומדים לפעול. ביצוע ניתוח שוק הוא מרכזי בשלבי התהליך הזה. ברם, בראשית דרככם כדאי שתקבלו תחושה של התנאים הנוכחיים, גם החיצוניים וגם הפנימיים. תתמקדו בחולשות ובחוזקות שלכם בתור בית עסק, והן בביצועי השוק האחרונים.
תחפשו אחרי מגמות מבוססות ומתפתחות, תוך כדי כך שתשקלו איך אפשר לנצל אותן. על אותו המישור תנסו להדגיש את כל האתגרים שאתם ושהמתחרים שלכם מתמודדים עמם או אמורים להתמודד עמם.
האם בנייה של אסטרטגיה שיווקית מתלווה להכרה של המשאבים ושל המוצרים שלכם?
יש לציין, כי בנייה של אסטרטגיה שיווקית מתלווה בהכרח להכרה של המשאבים ושל המוצרים שלכם. אף במידה ואתם נמצאים בשלבי הפיתוח, ואף במידה ויש לכם כבר שירותים או מוצרים מבוססים, אתם מוכרחים להבין מה בדיוק אתם מציעים לקהל היעד שלכם, מתוך המטרה להבין את המיקום שלכם בתעשייה.
קיימת טכניקה שנחשבת לדי מבוססת, שבה אפשר לעשות שימוש, והיא נקראת 4 PS של תמהיל השיווק, ואלו הן הנקודות המרכזיות של אסטרטגיה שיווקית בטכניקה הזאת –
- מקום – אתם צריכים לשקול היכן המוצרים או השירותים שלכם יימכרו. זה ברשת האינטרנט בלבד? או שיש לכם חנויות פיזיות לחשוב עליהן? כמה קל ללקוחות לנווט באלה? ומי יפיץ את המוצר שלכם?
- מוצרים – כאן אתם רוצים לבחון מה אתם מספקים ללקוחות ומה מייחד אותו. קח בחשבון כיצד זה עונה על הצרכים של הלקוחות שלכם והאם יש תכונות שאתם יכולים להוסיף.
- קידום – איפה תוכלו לקדם את המוצרים שלכם ומה הכי ימשוך את הקהל שלכם? אלו הן שאלות שתצטרכו לשקול, לצד האופן שבו מבצעים כאלה קשורים לזהות המותג שלכם.
- מחיר – כפי שניתן לצפות, זה מתייחס לכמה אתם גובים עבור המוצרים או עבור השירותים שלכם, וכן כיצד כל זה בהשוואה למתחרים שלכם. תחשבו גם איך אתם יכולים להגדיל את נתח השוק שלכם באמצעות מבצעים וכולי.